CCSK_logo

Cornish Crabber Schippers Kring

CCSK_logo
Home Vereniging Activiteiten Schepen Voor leden Links Zoeken


Wedstrijduitslagen


De regeltjes
zomer 2000
zomer 2002
zomer 2003
voorjaar 2004
zomer 2004
zomer 2005
voorjaar 2006
zomer 2006
zomer 2007
voorjaar 2008
zomer 2008
zomer 2009
voorjaar 2010
zomer 2010
voorjaar 2011
zomer 2011
voorjaar 2016
zomer 2017
voorjaar 2018
zomer 2019
zomer 2020



Resultaat Crabberwedstrijd 31 augustus 2019 ten noorden van Staveren

Klassement voor de Bel

Kortst gezeilde tijd voor de crabber MK1

volgorde nummer naam schip starttijd aankomsttijd gezeilde tijd rating gewogen tijd
1 CC 85 Bonte Piet 13:21:00 15:50:09 8949 100 8949
2 P 55 Noor 13:21:00 15:19:23 7103 88 8072
3 CY 42 Merlyn 13:21:00 15:23:02 7322 90 8136
4 CY 6 Riff Raff 13:21:00 15:34:04 7984 96 8317
5 CC 127 Dolly P. 13:21:00 16:10:41 10181 120 8484
6 CC 268 Demelza 13:21:00 15:48:33 8853 100 8853
7 CC 251 Nanna 13:21:00 15:52:42 9102 100 9102
8 CC 139 Joorke 13:21:00 15:55:30 9270 100 9270
9 NK Brandaen 13:21:00 16:05:14 9854 88 11198

 

De Bel

De Bel gaat dit jaar naat De Bonte Piet van Tom Nieuwenhout

Het Model

Het Model gaat naar nieuwkomer Noor, de Pilot Cutter van Ronald en Coranne Folders.

Het Topzeil

De aanmoedigingsprijs Het Topzeil kan niet uitgereikt worden, omdat niemand meer weet waar het is....

 

De rating drukt het percentage van de tijd van de snelste MK1 uit waarbinnen een schip een gelijkwaardige prestatie levert op basis van resultaten uit het verleden.
Door de werkelijk gezeilde tijd te delen door dit percentage ontstaat de gewogen tijd.
Hierbij is de rating van Merlyn bijgesteld naar 90. De oorspronkelijke rating van 96 doet geen recht aan de snelheid van de Merlyn.
Dit is in overleg met de schipper van Merlijn ook zo vastgesteld.
Binnen de Cornish Yawls hebben we dus nu twee categorie├źn.

De rating van 88 voor een Pilot Cutter lijkt me ook geen recht doen aan de snelheid van deze schepen, c.q. de traagheid van de MK1.
Op basis van deze wedstrijd lijkt een rating van 83-85 meer voor de hand te liggen.
Ik heb echter nog te weinig gegevens om daar een gefundeerde uitspraak over te doen.
Een dringende oproep aan de Pilot Cutters ook een volgende wedstrijd aan te haken, zodat er een beter beeld ontstaat.

Opvallend zijn verder de zeilprestaties van Brandaen en Bonte Piet.
Brandaen lijkt een tactische inschattingsfout gemaakt te hebben met de zeilvoering. Deze gezeilde tijd lijkt mij niet representatief voor de Noordkapers.
Bonte Piet blijkt een snellere boot dan in het verleden gedacht. Dit viel ook al op bij de tocht over de Wadden.
Hiermee lijkt de Bonte Piet kandidaat voor promotie naar de klasse met rating 108, mocht Bonte Piet deze snelheid vasthouden.

webmaster@cornishcrabber.nl